باغبانی

کشاورزی و باغبانی

باغبانی

کشاورزی و باغبانی

سبزی کاری

 کاهو

   دارای طبیعت سرد وحاوی پروتئین وقند وکلسیم وفسفر وپتاسیم ومنیزیم و ویتامین های آ و ب و ث است . کاهو برای دفع یبوست مزاج ، دفع صفرا و درمان یرقان و افزایش حجم ادرار وخون قاعدگی وتسکین سوزش مجرای ادرار وتصفیه خون ورفع عطش وسر درد وزکام مفید است .

 
 کرفس

   گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا  60 سانتی متر که ساقه ای منشعب دارد .

 قسمت مورد استفاده این سبزی قسمتهای مختلف آن به ویژه ریشه و برگ آن است .

در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان ، خوی و بند عباس می روید.


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید
|+| نوشته شده توسط انجمن علمی گروه باغبانی در یکشنبه 18 آذر1386 و ساعت 11:39   نظر بدهید
 نعناع

     نعناع یک گیاه علفی چند ساله است که از خرداد تا مرداد گل می دهد. این گیاه حاصل هیبرید است که در اواخر قرن هفدهم بوسیله گیاه شناس انگلیسی به نامجی. ری تشریح شده است. این هیبرید بنظر می رسد منشأ تمام واریته های نعناع باشد که در حال حاضر کشت و کار می شوند.

 
 گشنیز

     گشنیز یک گیاه علفی یکساله است که در خرداد و تیر گل می دهد و احتمالا بومی کشورهای شرق دریای مدیترانه می باشد و در حال حاضر یک علف هرز مزارع اینمناطق است. گشنیز عملاَ بصورت گسترده ای کشت می شود و اغلب در مزارع, تاکستانها, نزدیک ایستگاه راه آهن و در زمینهای بایر مناطق پست و نسبتاَ مرتفع مناطق گرم یعنی مدیترانه ای, اروپای مرکزی, شرق آسیا و مناطقی از آمریکای شمالی و جنوبی یافت می شود.


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید
 فلفل

     فلفل یک گیاه علفی یکساله تا دو ساله است که از خرداد تا شهریور گل می دهد. انواعی که دارای میوه کوچکی هستند بنظر می رسد اجداد فلفل قرمز امروزی باشند که در مناطق نیمه حاره و حاره ای جنوب ایالات متحده تا بخش های شمالی آمریکای جنوبی رشد می کند.


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید
 سیر

سیر یک گیاه علفی دوساله و چندساله است که از خرداد تا مرداد گل می دهد. اولین بار در آسیای مرکزی کشت شده است و قرن ها است که بعنوان ادویه, سبزی و گیاه دارویی در مناطق مدیترانه ای تا آسیای مرکزی استفاده می شود. در حال حاضر سیر در تمام نقاط دنیا کشت می شود.پیازهای تازه خاصیت دارویی دارند. آنها را با زرد شدن برگها در تیر یا مرداد ماه برداشت می کنند و اگر برداشت به تاخیر بیافتد پیازها به پیازچه هایی تقسیم می شوند.


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید
 پیاز
پیاز یک گیاه علفی دو ساله یا چند ساله است که از خرداد تا مرداد گل می دهد. گونه ای است که در ابتدا در آسیای مرکزی تا جنوب غربی هند کشت می شده است. در شرق و در مدیترانه ای پیاز از زمانهای بسیار دور کشت می شده است.
برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید
 جغندر

چغندر را از قدیم شناختند و حتی در حدود چهار قرن قبل از میلاد به خواص درمانی آن آَشنا بوده و از آن استفاده می کرده اند . چغندر بطور بومی در ناحیه مدیترانه و شرق اروپا وجود داشته است و در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا کشت می شود . چغندر دو نوع می باشد یک نوع آن چغندر معمولی است به رنگ بنفش تیره و یا قرمز است و نوع دیگر آن چغندر قند است به رنگ زرد روشن می باشد که به مقدار بسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر کشت می شود.


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید
 اسفناج

      اسفناج گیاهی است سرشار از کلروفیل و پروتئین و کارش نه تنها کمک به عمل هاضمه و تحریک ترشحات معدی، کبدی، لوزالمعدی و غدد داخلی است بلکه مواد معدنی قابل توجهینیز در بر دارد.

 این گیاه دارای مقداری آهن، منیزیوم، فسفر، ید و مقداری مواد معدنی است که با عنوان " عناصر قلیل" نام میبرند و جهت تعادل اعمال حیاتی بدن بسیار لازم می باشند.


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید
 جعفری
جعفری یک گیاه علفی دو ساله است که از خرداد تا تیر گل می دهد و احتمالا بومی منطقه مدیترانه است. این گیاه در سرتاسر دنیابعنوان یک گیاه آشپزخانه ای و سبزی ریشه ای کشت می شود. جعفری اغلب در کنار جاده ها و زمینهای بایر رشد می کند. بخش هایی از گیاه که مورد استفاده قرار می گیرند شامل ریشه ها و میوه ها و بعضی اوقات بخش های هوایی می باشند. ریشه ها را در اواخر پاییز یا در بهار سال دوم رشد جمع آوری کرده قطعه قطعه می کنند و در حرارت 40 درجه سانتی گراد خشک می کنند. میوه ها را جدا کرده و بر روی پارچه قرار داده تا برسند و بعد از آن بذرها را با کوبیدن جداکرده و سپس تمیز می کنند. ماده دارویی بوی ادویه ای دارد وشیرین است که بخاطر اسانس فرار آن می باشد. بذرها حاوی 7 درصد اسانس فرار, ریشه ها حدود 0.1 درصد و برگها تا 0.3 درصد اسانس دارند. به مقدار کم کمک به عمل هضم کمک می کند شدیدا مدر است و نفخ را کاهش می دهد. البته به مقادیر زیاد باعث جمع شدن خود در غشاء دور رحم می شود و بنابراین در زمان حاملگی از آن نباید استفاده کرد. مقدار زیاد روغن اثرات گیج کنندگی دارد. دم کرده آن یا بصورت مخلوط با چای علفی برای بیماریهای مجاری ادرار و التهاب غده پروستات استفاده می شود. اسانس فرار حاصل از بذرها, ریشه ها, و اندامهای سبز علاوه بر مصرف دارویی در صنایع غذایی بعنوان چاشنی نیز کاربرد دارند. جعفری تازه بعنوان چاشنی در سوپ, سالاد و دیگر غذاها کاربرد دارد. جعفری قرنهاست که کشت شده است. تنها منبع داروی حاصله از گیاه زراعی جعفری است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد